Ring på  31553161
for at få et uforpligtende tilbud på installation til lader hos dig

Eller send en besked her

Lader Easee installation

Har du investeret i en el-bil, eller plugin hybrid, er du afhængig af muligheder for opladning. Og her er den bedste og mest komfortable løsning at have en hjemmelader.

Hvorfor ikke bare lade fra en stikkontakt?

Almindelig dobbelt stikkontakt med jord

Kort fortalt er det en dårlig ide at benytte de såkaldte mormor-ladere eller nød-ladere. Disse er som navnet indikerer langsomme og ikke beregnet til at benytte i dagligdagen. Derudover skaber de også problemer i den installation man tilslutter bilen til. De almindelige stikkontakter i hjemmet er ikke beregnet til den konstante strøm en bil-lader trækker, og man risikerer at stikkontakt, samlinger eller andre udsatte dele i installationen brænder sammen.  Ikke nok med det, så er fejlstrømsafbryderen i den eksisterende installation, måske heller ikke beregnet til de såkaldte ´lækstrømme’ en bil-lader udsender, og dette kan i nogen tilfælde forårsage at denne livsvigtige el-komponent ikke virker efter hensigten. Risikoen er derfor at at den beskyttelse man tidligere havde i sin installation bliver uvirksom. Derfor kræver reglerne også at en el-bil tilsluttes en seperat fejlstrømsafbryder, og i visse tilfælde kan det være nødvendigt at benytte en særlig type fejlstrømsafbryder til EV-ladere.

Hvad afgør hvor hurtig en lader man kan installere?

Udover det førnævnte sikkerhedsmæssige aspekt, kan der være visse begrænsninger i forhold til den installation der forsyner ens installation fra forsyningsselskabet.

Her er det først og fremmest stiklednings-sikringen der begrænser hvor meget effekt man kan belaste installationen med. Denne sikring sidder for det meste i vejen i et kabelskab – og det er værd at bemærke at denne sikring kun må udskiftes af en autoriseret elinstallatør – så hvis den går, vil det ofte være nødvendigt at bestille en elektriker på døgnvagt. Udover at det bliver en dyr fornøjelse i længden, er det en ubehagelig bekymring om sikringen holder når man benytter elbillader og andet i huset.

I de fleste parcelhuse i danmark, har man typisk en stiklednings-sikring på enten 25A eller 35A, men der sidder ofte 25A. Og med denne begrænsning kan en lader med 11kW effekt (16A på 3 faser) få denne sikring til at springe hvis man f.eks. lader imens man benytter ovn og kogeplade i køkkenet.

35A er derfor at foretrække, men da forøgelsen af sikringsstørrelse koster 1380 +moms pr ampere (25A til 35A: 1380 * 10A = 13.800,- +moms) i tilslutningsgebyr hos Radius, er det en stor økonomisk post at forøge denne.

Heldigvis findes der alternativer til denne dyre løsning. F.eks. kan man installere såkaldt lastbalancering (load-balance) i tavle som tilpasser laderens effekt til den strøm som benyttes i huset. På den måde kan man altid lade med max mulig effekt, men uden at være nervøs for om stikledingssikring går.

Bor man i rækkehus, og har fælles stikledning med andre huse, har man her helt særlig forhold som man er nød til at forholde sig til. En fælles aftale om hvordan man tilslutter ladere til en sådan installation være nødvendig.
Kontakt os gerne for råd og vejledning – vi kan undersøge forholdende og se hvilke muligheder i har for at få lavet en god og driftsikker ladeløsning.

Fordele ved hjemmelader

Der er mange fordele ved hjemmeladning, og for de fleste vil det at kunne lade hjemme, være det der gør at man ser flere fordele end ulemper ved at skifte til el-bil.

Fordele der kan nævnes:

  • Komfortabel opladning hvor man alligevel parkerer bilen
  • Mulighed for opladning når strømmen er billigst om natten – denne fordel kan ved blæsevejr, gøre det meget billigt at lade.
  • Sparer omkostning ved lynladere. Lynladere lader hurtigere, men koster mere pr kwh.
  • Tidsbesparende fremfor unødig ventetid ved ladestandere hos udbydere. Selv ved lynladere er der ventetid – på de fleste el-biler omtrent 30min fra 0-80% opladning.
  • Har man en plug-in hybrid bil, vil det eneste der giver mening være at lade sin bil med en hjemmelader – da opladning på stort set alle hybrid-biler er meget langsom, og giver begrænset rækkevidde.

Afgifts-refusion

Man bør sikre sig at man ikke helt udelukker mulighed for at få afgiftrefusion på sit forbrug på den ladeboks man installerer.
Her er det vigtigt at købe og montere en lader som godkendes af de fleste operatører og muligheden for at tilknytte et abonnement til laderen er mulig. Her er muligheden for opkobling med 4G eller wifi nødvendig.

Valg at lader

For de fleste vil en lader med 11kW opladning være rigeligt. De fleste biler kan ikke lade med mere ved AC-ladning. Man har derudover som udgangspunkt mulighed for at lade hver gang man alligevel er hjemme – og det vil for de flestes vedkommende være hver dag. Har man f.eks. et kørselbehov på omkring de 20.000 km årligt er det ikke i nærheden at være nødvendigt at lade dagligt. Nærmere vil behovet ofte være 1-2 gange om ugen hvis man har en bil med bare en middelmådig rækkevidde.

Derfor vil det ikke være ladeeffekten der har nævneværdig betydning, men derimod nærmere fleksibiliteten som laderen har. Følgende kunne være gode overvejelser ved valg af lader:

  • Mulighed for tilknytning af lade-operatør
  • God app-styring – herunder mulighed for styring af ladningen og planlægning af opladning om natten
  • 4G eller wifi tilslutning
  • Kan man låse stikket for at undgå tyveri af ladekabel?
  • Udseende på lader – passer den med facaden på huset? Størrelsen på mange ladere varierer betydeligt! Placeringen af laderen er vigtig – etabler den hvor det passer med stikket på bilen, så til- og frakobling af bilen kan foregå så bekvemt som muligt. Overvej denne placering før bestilling af laderen, da størrelsen og farven måske kan virke forkert der hvor man vælger at placere den.
  • Skal den monteres på facaden af huset, eller skal det være muligt at montere på en stander i terrænet ved f.eks. indkørsel?
  • Skal den have fast ladekabel eller skal den være med løst kabel og stik som ladekabelet så tilkobles?
  • Lade effekt – f.eks. 11kW eller 22kW

EVON hjemmelader

Pris på lader inkl. installation:

Elinstallation til ladeboks

Ladeboks installation

8.995,- Inkl.moms.

Inklusiv:

  • Evon One lader
  • Standard installation*
  • Nødvendig udvidelse i el-tavle

Ønsker du en pris på installation til en anden type ladestander hos dig – også gerne en du selv køber, så send et billede af din tavle med adresse på installationen, også gerne et billede hvor laderen ønskes placeret. Hvis ikke billeder er nok, kommer vi gerne forbi for et uforpligtende tilbud.

Send billeder på mail: installator@copenhagen-electric.dk

eller send billeder på mobil: 31553161

Har du spørgsmål til om du kan få en elbil-lader i din installation, og hvilken type du skal gå efter – så tag gerne fat på os. Vi hjælper altid gerne med råd og vejledning.

*standard installation til 11kW lader er inkl. kabelføring på op til 15m og op til 2 gennemføringer på max 45cm (standard murvæg)
– prisen for længere kabelføring, højere effekt (22kW), flere mur-gennemføringer eller nedgravet kabel i terræn kan altid aftales – kontakt os gerne for pris.